Saturday 16 July 2011

CINTA

                             

                                Telah jauh,
                                          Terpisah...diriku dan dirimu,
                                          Dalam ruang dan waktu,
                                          Sendiriku...jalani...sepiku,              
                                          Tanpa dirimu...resahku,
                                          Tanpa hadirmu...
                                          Sungguh berat hatiku melupakannya,

     Itulah antara bait-bait lagu nyanyian Adipriyo Sambodo dari kumpulan sixth sense yang sering kita dengar di corong-corong radio dan menjadi siulan kebanyakan anak muda masa kini.

     Lagu ini menceritakan tentang seorang lelaki yang telah meninggalkan kekasihnya untuk pergi merantau ke luar negara.Di sana,dia berjumpa dengan seorang gadis dan jatuh cinta untuk kali kedua.Hingga akhirnya dia sendiri buntu bagi memilih kekasih sejatinya.



     Pada persepsi diriku,lagu ini membawa maksud yang tersendiri tentang peritnya seseorang itu ditinggalkn oleh orang yang disayangi.Perasaan itu sukar ditafsirkan dan sukar digambarkan'Bagai kaca terhempas ke batu'.Aku tahu,itu pasti perasaan setiap orang yang baru putus cinta.Adakalanya aku terfikir kenapa semua orang asyik dengan cinta??Sudah pasti kerana cinta itu khayalan yang indah.Tapi,tidakkah mereka terfikir yang jodoh itu rahsia Allah dan Allah juga telah memberikan jodoh kepada kita sejak di alam rahim lagi.Mengapa perlu mencari??Mengapa perlu kecewa??Sesungguhnya Allah lebih tahu dan ingatlah bahawa jodoh kita ditangan Allah dan selalulah berdoa supaya kita mendapat jodoh yang beriman dan beramal soleh.


     Sememangnya cinta itu tidak boleh dicegah kerana cinta datang tanpa kita sedari namun,cinta kepada Allah lebih besar maknanya dari cinta kepada makhluk-Nya dan cinta kepada Allah akan terus kekal sampai bila-bila.Cinta itu juga bersifat universal.

     Izharnya,cinta itu boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan.Namun,ingatlah bahawa kita tidak akan pernah kecewa jika kita mencintai Allah s.w.t dan para Rasul.


No comments: